dieta punktowa

Jeśli lubisz liczyć to idealna dla Ciebie będzie dieta punktowa. Nie jest ona drastyczna, nie wymaga też znajomości kaloryczności produktów, ale też nie działa szybko.

Ile masz punktów do wykorzystania?

Jak zacząć dietę punktową? Otóż podstawą jest przyznanie sobie punktów. Ilość punktów zależy na przykład od wagi. A oto krótka ściąga:

  • jeśli ważysz poniżej 70 kg, przyznaj sobie 18 punktów
  • jeśli ważysz więcej niż 71 kg a mniej niż 80 kg przyznaj sobie 20 pkt.
  • jeśli ważysz więcej niż 80 kg a mniej niż 90 kg – Twoja ilość punktów wynosi 22
  • jeśli twoja waga wynosi co najmniej 91 a najwięcej 100 kg – przyznaj sobie 24 pkt.
  • osoby ważące powyżej 100 kg przyznają sobie 26 pkt.

Ale to nie wszystko. Wiek również ma znaczenie. Na przykład osoby po 65 roku życia mogą przydzielić sobie zaledwie jeden punkt. Osoby między 51 a 65 rokiem życia przyznają sobie dwa punkty. Z kolei jeśli mamy od 36 do 50 lat przyznajemy trzy punkty. Osoby w wieku od 21 do 35 lat mają dodatkowe cztery punkty, A pięć punktów w diecie punktowej przysługuje osobom od 18. do 20. roku życia. Takie punktowanie związane jest tym, że wraz z wiekiem spada metabolizm, który jest niezbędny do chudnięcia.

W związku z tym że metabolizm przyspiesza aktywność fizyczną to dodatkowe punkty są właśnie za nią. Przystępując do diety punktowej oceń więc ile ruchu wykonujesz w ciągu dnia oraz jaki jest twój rodzaj pracy. Na przykład za sprzątanie można przyznać sobie jeden punkt. Z kolei za spacer są już cztery punkty. Mowa tu oczywiście o półgodzinie aktywności fizycznej. Jeśli tańczysz przez 0,5 h, przyznaj sobie trzy punkty a jeśli jeździć na rowerze dwa. Jak widzimy, dieta punktowa zachęca do uprawiania aktywności fizycznej.

Małe grzeszki? Mile widziane

Jeśli już policzyliście, ile przysługuje Wam punktów, pora ułożyć swój jadłospis. Jadłospis składa się z produktów które mają określoną ilość punktów. Przykład miseczka ryżu liczy cztery a kromka chleba jeden punkt. Dość dużo punktów, bo cztery ma sztuka awokado, ponieważ jest to owoc dosyć kaloryczny i zawierający dużo tłuszczu, Niemniej są to zdrowe tłuszcze.

Punktowa dieta jest dosyć specyficzna, ponieważ wprost nie zabrania jedzenia takich produktów jak cukierki albo ciasto. Jednak ze względu na to, że produkty te mają dużo kalorii, będące na tej diecie osoby starają się ograniczać cukier. Można więc powiedzieć, że dieta ta uczy dobrych nawyków. Jednak przez to, że wprost nie zabrania jedzenia tak zwanych małych grzeszków, daje dosyć dużą swobodę psychiczną tak potrzebną dla osób będących na diecie.

Można na tej diecie na przykład zaoszczędzić sobie kilka punktów, aby zjeść jakiś przysmak. Zresztą sami psycholodzy czy dietetycy zalecają, aby od czasu do czasu pozwalać sobie na odstępstwa od diety.

Wady diety punktowej

Niestety dieta punktowa ma również swoje wady. Mimo, że uczy zdrowych nawyków, to nieumiejętnie stosowana może doprowadzić do niedoboru składników odżywczych. Na przykład jeżeli ktoś zje wielopunktowy kaloryczny posiłek, będzie musiał zrezygnować na przykład z chleba, który zawiera niezbędne kalorie albo ze szklanki mleka dostarczającej między innymi białka czy wapnia.

Z kolei jeśli chodzi o warzywa, to można je praktycznie jeść bez ograniczeń cały dzień, ponieważ zawierają one małą ilość punktów. Szczególnie bezpunktowe są warzywa zielone, takie jak na przykład sałata czy szpinak. Inną wadą diety punktowej może być nieustanna konieczność przeliczania wszystkiego na punkty, co może być dla niektórych monotonne. W dodatku nie wszystkie produkty można sprawdzić np. placki ziemniaczane czy tak unikatowe produkty jak placki brokułowe. Inną wadą jest to, że dieta punktowa może prowadzić do zakwaszenia organizmu.

A może inna dieta?

Jeżeli komuś nie odpowiada wspomniana wyżej dieta, ma on do wyboru cały szereg diet alternatywnych. Wiele z nich ma działanie odchudzające, a przy tym na przykład oczyszczające, co zresztą de facto sprzyja odchudzaniu, gdyż eliminuje obecne w organizmie toksyny. Poza tym odchudzające działanie mają diety białkowe, Białko bowiem pobudza metabolizm, a poza tym jego strawienie wymaga zaangażowania w spalaniu tłuszczu.

Działanie odchudzające ma również dieta optymalna, polegająca na jedzeniu zrównoważonej ilości różnego rodzaju składników odżywczych, w tym witamin i mikroelementów. Do wyboru są również diety ograniczające ile spożywanych kalorii.

Która dieta odchudzająca jest dla Ciebie najlepsza? Warto udać się do dietetyka, aby odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Telefon kontaktowy        (22) 828 59 03