dieta

Nie wszyscy wiedzą, że dieta to po prostu sposób odżywiania. Potocznie jednak określenia tego używa się w stosunku do diet odchudzających. Okazuje się jednak, że zastosowanie to jest nieprawidłowe.

Co jeszcze interesującego kryje się pod terminem dieta?

Jakie są rodzaje diet?

Rodzaje diet

Najprościej można wyróżnić pięć rodzajów diet:

  1. Dieta naturalna – oznacza powszechny sposób odżywiania się charakterystyczny dla danej społeczności.
  2. Dieta lecznicza – zwana też dietą terapeutyczną. To zmodyfikowany z przyczyn zdrowotnych sposób odżywiania się. Sposób ten zawiera eliminację niektórych pokarmów. Dieta lecznicza jest nie zbilansowana i nie odpowiada potrzebom żywieniowym zdrowego człowieka. Jest stosowana tylko okresowo w celu leczniczym.
  3. Dieta alternatywna – to świadomy sposób odżywiania, na który składa się rezygnacja z jedzenia niektórych pokarmów. Dieta ta może też polegać na zmianie sposobu przygotowania pokarmów np. rezygnacji z potraw smażonych na rzecz gotowanych lub pieczonych. Przykładem takiej diety jest dieta wegetariańska albo wegańska. To również dieta eliminacyjna np.wykluczająca węglowodany. Często tego rodzaju diety są kontrowersyjne, ze względu na brak zbilansowania
  4. Dieta doświadczalna – składa się na nią specjalne, nie skomponowane jedzenie. Ten sposób odżywiania stosuje się w celu badania żywieniowego. Badania przeprowadza się na ludzie albo zwierzętach laboratoryjnych.
  5. Dieta modyfikowana – to dieta zbilansowana, czyli zawierająca wszystkie potrzebne do życia składniki odżywcze. Zmienia się jednak konsystencja tych składników. Przykładem jest dieta płynna lub papkowata.

Dieta współczesna – alternatywna

Współcześnie bardzo dużą popularnością cieszą się diety alternatywne. Ludzie mają coraz większy dostęp do informacji, głównie za sprawą rozwoju Internetu. W sieci mogą znaleźć różne informacje na temat sposobów odżywiania oraz składu potraw. W związku z tym często stosują różnego rodzaju eksperymenty albo po prostu pragną sposobem odżywiania wpłynąć na swoje zdrowie.

Np. bardzo popularne są obecnie alternatywne diety nisko-węglowodanowe, polegające na zmniejszeniu ilości węglowodanów w diecie a zwiększaniu ilości spożycia białek i tłuszczy. Przykładem takiej diety jest dieta Kwaśniewskiego, której głównym składnikiem jest tłuszcz. Analogiczna do niej jest dieta Atkinsa. Warto dodać, że diety są niezgodne z powszechnie przyjętym sposobem odżywiania polegającym na zbilansowaniu. Polska Akademia Nauk uważa wręcz, że na przykład dieta Kwaśniewskiego jest bardzo szkodliwa dla zdrowia.

Innym przykładem diety alternatywnej jest taka, która kieruje się zdrowiem zębów. Rodzaj diety ma bardzo duży wpływ na rozwój próchnicy. Np. duża ilość węglowodanów zwiększa kariogenność. Pokarmami minimalizującymi rozwój próchnicy to warzywa orzechy oraz sery, a także po prostu pokarmy nie zawierające sacharozy. Z perspektywy tej diety lepsze od cukru wydają się być słodziki. Ale, jak to jest z dietami alternatywnymi, z perspektywy innego rodzaju diety słodziki są bardzo szkodliwe.

Do bardzo dużych niedoborów składników odżywczych mogą prowadzić diety sezonowe polegające na spożywaniu tylko warzyw i owoców, które są dostępne od danej porze roku.

Dieta zbilansowana

Z perspektywy zdrowia człowieka najbardziej zdrową dietą jest oczywiście dieta zbilansowana. Zawiera ona taką ilość różnego rodzaju składników, które są potrzebne dla zdrowia człowieka. Dieta zbilansowana czyli optymalna zawiera odpowiednie ilości tłuszczu białka węglowodanów błonnika i witamin mikroelementów.

Polskie ministerstwo zdrowia zaleca dietę optymalną zbudowaną w kształcie specjalnej piramidy. Taka piramida jest aktualizowana co kilka lat. Najnowsza piramida żywienia mówi o tym, że najważniejsza jest aktywność fizyczna oraz zdrowy sen. U podstaw piramidy znajduje się więc jazda na rowerze czy wchodzenie po schodach. Na aktywność fizyczną powinniśmy przeznaczać codziennie około 0,5 h.

Poza tym bardzo ważna jest odpowiednia ilość warzyw i owoców. Kolejną istotną rzeczą są produkty zbożowe, szczególnie pełnoziarniste. Kolejny poziom piramidy zdrowia to nabiał. Według zaleceń powinniśmy jeść raczej produkty niepasteryzowane. Dopiero na kolejnym miejscu znajduje się mięso, Szczególnie mięso chude, takie jak indyk. Czerwonego mięsa według zaleceń najnowszej piramidy zdrowia powinniśmy unikać.

Na kolejnym miejscu są tłuszcze, które są niezbędnym elementem ponieważ w nim rozpuszczają się witaminy. Do zdrowych tłuszczy należy np. oliwa z oliwek. Z kolei cukier, słodycze oraz sól powinniśmy wyeliminować diety.

Telefon kontaktowy        (22) 828 59 03