Dieta bezglutenowa

Dziennikarze, dietetycy, lekarze, internauci, vlogerzy, artyści, czy też po prostu zwyczajni ludzie spierają się ostatnimi czasy co do tego, czy dieta bezglutenowa jest zdrowa. I czy w ogóle rzekomo szkodliwy gluten można włożyć między bajki czy nie.

Prawda jest taka, że dietę bezglutenową można stosować, ale (jak każdą dietę) trzeba skonsultować z lekarzem. Ponieważ ów sposób odżywiania, jak każda dieta eliminacyjna, może prowadzić do niedożywienia – radzi dr Hubert Sieradzki, lekarz rodzinny.

Zwolennicy diety bezglutenowej jak ognia unikają więc glutenu. Są za to zwolennikami produktów glutenowych, takich jak soja, kukurydza, ziemniaki, maniok, gryka, soczewica, fasola, orzechy, owoce, warzywa, ryby i mięso. Bezpieczne są również herbata, kawa oraz miód.

Z kolei absolutnie zabronione w diecie bezglutenowej są: żyto, pszenica, pieczywo, jęczmień ciastka, herbatniki czy kasza manna. Z mięs zakazana jest pasztetowa, kaszanka i salceson, ponieważ zawierają gluten.

Co mówią badania?

Najnowsze badania naukowe podają, że owies w czystej postaci nie szkodzi. Komisja Europejska natomiast zauważa, że niepokojące jest zanieczyszczenie owsa pszenicą albo jęczmieniem, które ma miejsce podczas zbiorów. Dlatego przy etykietowaniu produktów należy uwzględnić ryzyko zanieczyszczenia glutenem.

Jak przygotować się do przejścia na dietę bezglutenową?

Jeśli podejrzewacie u siebie nietolerancję pokarmową, udajcie się do lekarza, który zleci dalsze badania, także badania genetyczne, Iga całkowite, badania na przeciwciała. Badania te pokażą, że pacjenci chorujący na celiakię są nosicielami specjalnych genów.

Nie tolerujesz glutenu?

Na to, że nie tolerujesz glutenu mogą wskazywać: nietolerancja laktozy, ból brzucha, luźny stolec, niepłodność męska, wzdęcia, poronienie, zapalenie jelit, zespół Downa, zespół Turnera, próchnica, nawracające alfy w jamie ustnej, choroby tarczycy, wątroby, cukrzyca typu 1, zapalenie błony śluzowej żołądka, łysienie plackowate, nowotwór jelita, autyzm, nerwica, zapalenie naczyń, padaczka, zapalenie stawów, zapalenie kłębuszków nerek czy zespół nerczycowy.

Czy gluten powoduje cukrzycę i depresję?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ zdania są podzielone. Wielu lekarzy zauważa szkodliwy wpływ glutenu na depresję i cukrzycę. Ale nie tylko, bo uważają też, że gluten winny jest zachorowaniom na otyłość, nadciśnienie, nowotwory, serce czy stawy, a nawet na demencję czy ADHD.

Z kolei inni lekarze zauważają, że gluten jest obecny w diecie człowieka od tysięcy lat i gdyby był naprawdę szkodliwy to ludzie wyginęliby.

Ukryty gluten?

Jeśli chcecie zrezygnować z glutenu, to zwracajcie uwagę na jego obecność robiąc zakupy w sklepie, gdyż może on ukrywać się pod różnymi nazwami. Na przykład pod nazwą mąki tortowej, białek zbożowych, skrobi spożywczej, kiełek pszenicznych, zagęszczaczy zbożowych czy modyfikowanej skrobi.

Co ciekawe, gluten może ukrywać się również w kakao, musztardzie, proszku do pieczenia, majonezie, owocowym jogurcie, chipsach, sosie sojowym, orzechowym maśle, herbacie czy kawie.

Czym zastąpić gluten?

Warto też wiedzieć, że dużo błonnika jest w produktach zbożowych. Dlatego w diecie bezglutenowej może brakować błonnika, co powinniście uzupełniać kaszą jaglaną, kaszą gryczaną, ryżem naturalnym. Produkty te zawierają też dużo witaminy B, której również może brakować w diecie bezglutenowej.

Jak stworzyć jadłospis?

Oto przykładowy jadłospis bezglutenowy:

  1. Śniadanie – na bezglutenowe śniadanie najlepiej jest zjeść płatki. Ale nie owsiane, lecz kokosowo-siemieniowe. Do tego garść orzechów, 1/4 szklanki wiórków kokosowych pół szklanki siemienia lnianego, pół szklanki owoców sezonowych, szklanka mleczka kokosowego albo krowiego i mamy pyszną, bezglutenową mieszankę.
  2. Drugie śniadanie – tutaj dobrze jest postawić na jakieś bogate w witaminy warzywo, czyli na pomidor faszerowany tuńczykiem. Do tego cebulka, majonez, oliwki, ser i warzywa marynowane. Kolorowo i bezglutenowo.
  3. Obiadokolacja – propozycją jest bezpszenna pizza, której spód pieczemy ze zmiksowanego kalafiora i ziemniaka, szklanki mozzarelli i dwóch jajek oraz dodatków w postaci mięsa oraz warzyw. Do tego dobrze jest podać na bezglutenową kolację talerz sałat z cykorią, rzodkiewką, ogórkiem, majonezem i czosnkiem.

Telefon kontaktowy        (22) 828 59 03