zdrowe jedzenie

Mimo prawidłowo skomponowanej diety zdarza się, że naszemu organizmowi brakuje niezbędnych składników mineralnych i witamin. Często sytuacja ta dotyczy witaminy D3. Jej niedobór zwykle jest powodowany niewystarczającą ekspozycją na słońce. Wystarczy 20-minutowy spacer w słońcu, by nasz organizm wytworzył właściwą ilość witaminy D. Zimą i jesienią proces produkcji witaminy D w skórze jest niewystarczający z oczywistych powodów, a wiosną i latem często używa się kremów z wysokim filtrem, które mają chronić naszą skórę przed poparzeniem. Jeśli dodamy do tego jeszcze zanieczyszczenie powietrza i zbyt krótki czas, w jakim przebywamy na słońcu oraz zaburzenia we wchłanianiu tłuszczów, to bez problemu zrozumiemy, dlaczego ilość syntezowanej w naszym organizmie witaminy D3 jest niewystarczająca. Niedostateczna ilość tej witaminy przyczynia się do rozwoju krzywicy u małych dzieci, a u dorosłych do osteoporozy i tzw. osteomalacji, która jest właściwie tym samym co krzywica – rozmiękaniem kości. Poza tym, ulega osłabieniu układ kostny. Niedobór witaminy D3 ma też wpływ na osłabienie układu odpornościowego , może przyspieszać proces starzenia oraz utrudnia przyswajanie wapnia z pożywienia. Niewielkie dawki witaminy D3 występują w jajkach, morskich rybach i tłustym nabiale. Jednak ilość tej witaminy, którą możemy dostarczyć organizmowi wraz z pożywieniem, jest niewystarczająca. Dlatego należałoby sprawdzić poziom witaminy w organizmie, wykonując badanie krwi, aby ustalić dawkę suplementacji. Najlepiej, jeśli zrobimy to w połączeniu z odpowiednio dużą dawką witaminy K2, która umożliwia dobre przyswojenie witaminy D.

Kolejną, niezwykle ważną witaminą w naszym organizmie jest witamina C, której niedobory najczęściej można zauważyć zimą i wiosną. Ma ona wpływ na:

  • odporność
  • stan uzębienia
  • kondycję naszej skóry ( współuczestniczy w wytwarzaniu kolagenu i utrzymaniu jego wysokiego poziomu)
  • metabolizm składników odżywczych
  • sprawność serca i układu krwionośnego oraz na obniżenie ciśnienia krwi
  • hamowanie związków rakotwórczych
  • ułatwia wytwarzanie się ciał odpornościowych

Witamina C jest najbardziej nietrwałą witaminą, a ludzki organizm nie potrafi jej sam wytworzyć. Musimy więc pamiętać o konieczności dostarczenia jej w odpowiedniej dawce.

Witaminy z grupy B są przede wszystkim odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a więc – za nasze zdrowie psychiczne. Witaminy z grupy B łagodzą napięcie nerwowe, pozytywnie wpływają na nastrój, a także poprawiają sprawność intelektualną. Witaminy z grupy B pełnią bowiem bardzo ważną funkcję w procesach metabolicznych, m.in. uczestniczą w procesie przyswajania węglowodanów – w zamianie glukozy na energię, która jest dostarczana m.in, do mózgu. Tym samym poprawiają sprawność umysłu i nastrój. Jednak witaminy te pełnią także wiele innych funkcji. Mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowego, przemiany enzymatyczne, a także na to, jak wyglądają nasze włosy, skóra, czy paznokcie. Witaminy z grupy B powszechnie występują w pożywieniu, ale zdarza się, że występują ich niedobory.

Magnez to makroelement, którego brakuje w naszej diecie, a przecież jest nam niezwykle potrzebny. Ma on wpływ na aktywność naszych enzymów, wzmacnia układ sercowo – naczyniowy, wpływa na krzepnięcie krwi, obniża poziom cholesterolu, jest konieczny w przemianie wapnia, węglowodanów, chroni przed nowotworami, działa przeciwstresowo i przeciwzapalnie. Do niedoboru tego makroelementu przyczyniamy się sami, dostarczając organizmowi zbyt wiele wapnia, fitynianów, fosforanów, błonnika – stosując nieodpowiednią dietę. Na niedobór magnezu ma także stres, który nam często towarzyszy.

 

Jakie produkty wybierać wiosną?

Najlepiej w niewielkim stopniu przetworzone, wtedy proces detoksu będzie najskuteczniejszy.
Pełnowartościowe, żeby zminimalizować możliwość występowania niedoborów.
Świeże, aby nie dopuszczać do utraty ich wartości odżywczych.
Kolorowe, bo pozwolą nam uatrakcyjnić wiosenną dietę.
Sezonowe – wybierajmy te produkty, które pojawiają się wiosną, np. rzodkiewki, czy szparagi.

Telefon kontaktowy        (22) 828 59 03