tarczyca

Niedoczynność tarczycy ma miejsce gdy, poziom dwóch hormonów: trójjodotyroniny (T3) i tyroksyny (T4) jest zbyt niski. Zmiana nawyków żywieniowych nie wystarczy, by pozbyć się schorzenia i przywrócić prawidłowy poziom hormonów. Unikanie niektórych pokarmów oraz spożywanie wskazanych produktów żywieniowych może poprawić wchłanianie hormonów w organizmie, a co za tym idzie wspomóc leczenie choroby.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy wywołuje dysfunkcje w pracy gruczołu tarczycowego. W efekcie organizm wytwarza zbyt małe ilości hormonów tarczycowych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Wyróżnia się dwa rodzaje tarczycy: pierwotną oraz wtórną. Pierwsza z wymienionych występuje, gdy struktury gruczołów tarczycowych są uszkodzone. Wtedy dochodzi do spadku hormonu T3 i T4. Niedoczynność wtórna ma miejsce, kiedy nieprawidłowe przysadka i podwzgórze przestają lub nieprawidłowo kontrolują wydzielanie hormonów. Zdaniem specjalistów większość cierpiących na niedoczynność tarczycy zmaga się z typem pierwotnym.

 

Niedoczynność tarczycy – czego nie jeść?

Wiele pokarmów oraz suplementów diety posiada związki, które potęgują niedoczynność tarczycy. Dlatego wskazane jest je unikać, a nawet wyeliminować z codziennej diety.
Zdaniem specjalistów soja może hamować aktywność enzymów, które wspomagają przyswajanie hormonów. Kobiety, które spożywają soje, są nawet trzykrotnie bardziej narażone na rozwój niedoczynności tarczycy. Podobnie sprawa się ma w przypadku jodu. Niektóre postacie niedoczynności tarczycy są spowodowane barakiem dostatecznej ilości jodu. Jednak jego nadmiar może być niekorzystny, ponieważ również wzmaga aktywność tarczycy.
Suplementy diety wzbogacone o żelazo i wapń mogą zmienić skuteczność leków przeciwtarczycowych. Podobnie jak w przypadku zażywania błonnika. Zbyt duża ilość włókien zakłóca absorpcje medykamentów tarczycowych. W związku z tym należy zachować szczególną ostrożność w przypadku spożywania warzyw takich jak brokuł, szpinak, kapusta i brukselka. Zminimalizowanie spożywania przedstawionych warzyw będzie miało pozytywny wpływ na wchłanianie leków.
Zdaniem specjalistów osoby cierpiące z powodu niedoczynności tarczycy powinny stronić również od kofeiny, alkoholu, i tytoniu, ponieważ te produkty tłumią skuteczność leków przeciwtarczycowych.

 

Niedoczynność tarczycy a wskazane przekąski

Niedoczynność tarczycy wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, ale nie oznacza dożywotniej głodówki. Kobiety cierpiące z powodu niedoczynności tarczycy mogą wręcz zajadać się warzywami i owocami zawierające przeciwutleniacze i antyoksydanty, np.: jagody, papryka, pomidory. Wiele osób z tym schorzeniem ma zaburzoną tolerancje węglowodanów, dlatego warto jeść pokarmy regulujące poziom cukru we krwi. Wzbogacenie i koordynowanie diety w tak prosty sposób może poprawić ogólny stan zdrowia danego pacjenta, a przy tym hamować rozwój niedoczynności tarczycy. Niedoczynność tarczycy powoduję utratę niektórych grup witamin, np. B. Dlatego wskazane jest spożywanie produktów pełnoziarnistych. W ten sposób można uchronić się od zbędnych niedoborów, które osłabiają organizm.
Jeśli cierpisz z powodu niedoczynności tarczycy jedz dużo pokarmów bogatych w selen., cynk, witaminę E, A i beta-karoten. Nawet małe ilości selenu wspomagają przyswajanie hormonów tarczycowych. Znajduje się on przede wszystkim w nasionach słonecznika i orzechach. Cynk zdobędziesz za pośrednictwem ostryg, krabów, sezamu, a nawet pestek z dyni. Największe ilości witaminy E znajdują się w awokado i migdałach. Natomiast witamina A i beta-karoten, to główne wartości marchewki, botwinki, melona, słodkich ziemniaków, a także wiejskich jaj i wątróbek cielęcych.
Pamiętaj, że zarówno owoce, jak i warzywa najlepiej jeść w surowej lub uparowanej formie, ponieważ w trakcie gotowania tracą one cenne dla nas wartości.
Bardzo ważnym diety przy niedoczynności tarczycy jest kwas laurynowy. Znajdziesz go w kokosie. Bardzo dobrym rozwiązaniem zdaje się wzbogacanie dań o tłuszcze kokosowe. W ten sposób uzupełnisz laurynę oraz spożyjesz rewelacyjne źródło energii.
Specjaliści równie często zalecają przyjmowanie tyrozyny w formie suplementu diety. Jest to aminokwas, który wspomaga prace gruczołów tarczycowych podczas produkcji T3 oraz T4. Jednak należy pamiętać, że przyjmowanie wszelkich leków i suplementów diety powinno byś skonsultowane z lekarzem kontrolującym przebieg choroby. Porozmawiaj ze specjalistą zanim wprowadzisz radykalne zmiany w swoich nawykach żywieniowych. Modyfikacja nawyków żywieniowych i samodzielne przyjmowanie różnorakich medykamentów zamiast pomóc w zwalczaniu schorzenia może je pogłębić.

 

Diety a dieta z niedoczynnością tarczycy

Niedoczynność tarczycy nie wyklucza ani nie ogranicza Cię w prowadzeniu własnego lifestyle. Wiele kobiet z niedoczynnością tarczycy jest wegetariankami, co nie oznacza, że Ty również musisz nią zostać. Możesz jeść potrawy bogate w białko, jak i unikać produktów, których nie lubisz. Wszystko zależy od Ciebie i Twoich indywidualnych predyspozycji. Niedoczynność tarczycy nie eliminuje Cię również z diet odchudzających. Równie dobrze możesz skorzystać z gotowych planów żywieniowych skoordynowanych z chorobą. Program żywieniowy powinien zawierać dostosowane do Twojej choroby, wagi i wzrostu proporcje białek, węglowodanów oraz tłuszczy.

Telefon kontaktowy        (22) 828 59 03