Zimą organizm jest narażony na wychłodzenie. Ponadto – zgodnie z polską tradycją – najbardziej zimne miesiące w roku lubimy poświęcać na ucztowanie. Boże Narodzenie, Sylwester, karnawał, tłusty czwartek… zimą mamy mnóstwo okazji do przejadania się. Tymczasem bez odpowiedniej diety układ immunologiczny organizmu nie jest w stanie odpowiednio funkcjonować. Nic dziwnego, że ciągle chorujesz, jeśli nie jesteś w stanie zadbać o właściwy styl żywienia. Pamiętaj chińskie powiedzenie – jesteś tym, co jesz. Zdecyduj zatem, czy faktycznie zimą najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie zimnych, słodkich przekąsek, szampana, dużej ilości ciasta i tłustych dodatków.

Zima to taka ‚gorsza jesień’

Podobnie jak dieta jesienna, także dieta zimowa powinna opierać się na produktach rozgrzewających ciało. Bądź pewien, że bez właściwego ogrzania, Twoje nerki i odporność znacznie się osłabią. Jeśli ciągle dygoczesz z zimna, źle się ubierasz i nie wspierasz właściwą dietą, zaczniesz łapać infekcję za infekcją.

Dlatego po pierwsze dieta powinna opierać się na rozgrzewających produktach. Staraj się jeść jak największą ilość zup (mogą to być zupy kremy) – wyjadaj z nich ugotowane warzywa. Poza tym zrezygnuj z obiadów, które opierają się na samych surowych produktach. Świeżo skrojone sałatki z zimnym kurczakiem są dobre latem, ale zimą mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Postaw na ciepłe produkty gotowane na parze lub pieczone. Nie muszą to być bardzo tłuste potrawy – przepisów jest całe mnóstwo!

Pamiętaj też o tym, żeby pić sporo rozgrzewających napojów. Zamiast zimnych soków i wody mineralnej, rób sobie ciepłą herbatę. Pamiętaj jednak, by raczej pić herbatki ziołowe i owocowe. Zwykła, czarna odmiana ma właściwości ochładzające (dlatego tak dobrze smakuje latem, kiedy jest zimna). Do ciepłych napojów dodawaj miód (rozgrzewa i ma sporo właściwości odżywczych) i korzeń imbiru (ma właściwości rozgrzewające). Wciskanie soku z cytryny traktuj jako rytuał poprawiający smak. W ciepłej wodzie cytrusy tracą swoje wspaniałe właściwości.

Witaminy zimą? To możliwe!

Oczywiście zimą nie znajdziesz tak wielu świeżych produktów, jak latem. Z tego powodu nie możesz komponować posiłków z surowych warzyw i owoców. Warto się jednak postarać. Mrożone warzywa i kupione z importu produkty są lepsze niż niejedzenie jarzyn w ogóle. Pamiętaj także o przetworach – polska kuchnia przecież się na nich opiera. Kiszone ogórki, kiszona kapusta, dżemy, sałatki i inne tego typu produkty to doskonały sposób na uzupełnienie niezbędnych witamin i mikroelementów.

Poza tym możesz także postawić na suplementację. Warto zimą robić profilaktyczne badania krwi. Uzupełniaj wszelkie niedobory. Korzystaj jednak ze sprawdzonych produktów. Nie wszystkie suplementy zawierają witaminy, które łatwo się przyswajają. Może się okazać, że pomimo codziennego, sumiennego łykania tabletek ciągle masz duże niedobory. To problem braku wchłaniania się substancji do organizmu.

Te nieszczęsne tłuszcze

Nie można zimą zrezygnować z tłuszczy i mięsa. Żeby organizm się rozgrzał, musi mieć odpowiednią ilość energii. Zapomnij o jakichkolwiek próbach odchudzania w zimowe miesiące. Głodówki sprawią, że Twój organizm będzie wyczerpany. Musisz pamiętać o tym, żeby zjeść codziennie choćby jeden pożywny, ciepły posiłek zawierający tłuszcze i białka. Tylko w ten sposób uda Ci się zadbać o właściwą kondycję organizmu będącego narażonym na ciągłe wychłodzenie.

Z drugiej strony zrezygnuj ze zbyt dużej ilości słodyczy i tłustych przekąsek. Fast foody i inne „puste kalorie” jedynie obciążają Twój układ pokarmowy, ale nie dają Ci zbyt wiele składników spożywczych. Oczywiście, raz na jakiś czas możesz pozwolić sobie na zjedzenie słodkiej przekąski. Nie ulegaj jednak namowom cioć i babć, które przygotowały mnóstwo pyszności na Święta. Zimowe ucztowanie okaże się problemem wiosną, gdy trzeba będzie jakoś zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Poza tym nie powinno się obciążać organizmu ciężkostrawnymi potrawami wówczas, gdy musi on rozgrzać ciało. Nic dziwnego, że jesteś zimą tak bardzo senny po sytym posiłku – Twój organizm nie jest w stanie utrzymywać Twojej koncentracji, gotowości do pracy, odpowiedniej temperatury i szybkiego tempa trawienia jednocześnie.

KategoriaBlog

Telefon kontaktowy        (22) 828 59 03